Thursday 22 December 2011

Goreng ayam dengan tangan?

Ini la lelaki yang menggoreng ayam dengan tangannye sahaja...
amacam? power x?



Chiang Mai, Thailand - Mr Trichan, 50 tahun begitu terkenal dengan kebolehan luar biasanya... menggoreng ayam tanpa menggunakan sudip atau senduk. Beliau hanya menggunakan tangannya untuk memasukkan ketulan ayam ke dalam minyak masak panas mendidih. Kemudian memasukkan tangannya lagi untuk mengangkat ayam goreng yang sudah masak dari dalam kuali yang penuh dengan minyak masak mendidih pada suhu 480c. Namun tangannya tetap elok tanpa sebarang kecederaan akibat kesan minyak yang panas itu.




Mr Trichan berkata, " Ketika saya memasukkan tangan ke dalam minyak yang sedang panas mendidih 480c, saya memang terasa panasnya tetapi ia tidak menyebabkan kulit tangan saya terbakar atau melecet. Saya boleh memasak nasi, menggoreng, dan apa saja dengan tangan kosong tanpa menggunakan alatan memasak,"


Warungnya yang terletak di Chiang Mai, 470 batu utara Bangkok sentiasa menjadi tumpuan pelancong asing dan orang ramai bukan saja kerana ayam gorengnya yang sedap tetapi juga untuk menyaksikan sendiri kebolehan luar biasanya itu.




Mr Trichan merupakan pemegang rekod "Guinness Book of World Record" untuk kategori mengangkat 20 ketul ayam daripada minyak masak mendidih 480c selama 1 minit.

Selama tujuh tahun terakhir Mr Trichan telah menjadi bintang antarabangsa dan telah mengelilingi dunia bersama isterinya, Tuan, 45, menunjukkan kepakarannya.




3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...