Saturday 7 January 2012

Mesti baca!! 8 Teknologi tercanggih 2011~! Sangat Hebat!


Kemajuan teknologi terus berkembang pesat dan menghasilkan alat-alat canggih. Bahkan yang dahulunya hanya umpama mimpi dan khayalan bagi kita tetapi kini telah wujud dan menjadi kenyataan! Inilah sebahagian kecil teknologi canggih di dunia pada masa 2011!

1. Quantum Teleporter



Q-Teleportation (nama kaedah ini) telah berhasil pada objek yang lebih kecil berdasarkan kajian yang telah dilakukan. “Kami berjaya melakukan ekesperimen quantum teleportation untuk pertama kalinya di luar kawasan makmal universiti,” kata Rupert Ursin, peneliti Institute of Experimental Physics, Universiti Vienna, Australia. Dengan Q-Teleportation, quantum pada objek dihancurkan dan dibuat kembali. Oleh karena itu, Q-Teleportation belum dapat memindahkan benda hidup mahupun mati secara keseluruhan fizikalnya. Alat ini “menciptakan” replika objek sebelumnya pada posisi di tempat yang dituju dan objek yang dikirim akan “menghilang” semasa replikanya dicipta sehingga perpindahan lengkap (pening nak jelaskan, paham x?).

Sumber: National Geographic.

2. 360ยบ 3-D Holographic Displays



ZCam™ merupakan kamera video yang boleh merakam informasi hingga menjadi bentuk objek (yang biasa digunakan untuk membuat model 3D) video dan kemudian diproduksi oleh 3DV Systems. Teknologi ini dibuat berdasarkan prinsip “Time of Flight”. Pada teknik ini, data ukuran 3D didapatkan dengan cara penghantaran gelombang infra merah ke dalam scene video dan mengesan cahaya yang direfleksikan oleh permukaan objek pada scene video.

3. Lightsaber (Pedang Laser)



Yang kita ketahui, pedang ini hanyalah hasil “karya dalam filem-filem sains fiksyen belaka!! Lightsaber terdiri dari logam dan mata pedang berupa plasma sepanjang 1 meter. Lightsaber ini dapat memotong objek tanpa susah payah sedikitpun. Boleh meninggalkan luka terbakar pada kulit manusia. Tapi pedang ini boleh ditangkis, namun dengan pedang lightsaber juga atau ditangkis dengan perisai. Mungkinkah pedang ini akan digunakan dalam perang dunia ketiga???

4. JetPack



Jetpack, juga termasuk alat yang banyak kita lihat di filem sains fiksyen, yang mana alat ini menggunakan jet yang melepaskan gas helium yang terbakar dan kemudian “menerbangkan” penggunanya. TAM adalah perusahaan pertama dan satu-satunya di dunia yang menghasilkan kostum lengkap yang didesain oleh Rocket Belt menggunakan teknologi terkini dan juga material aerospace dengan mesin penyulingan khusus untuk memproduksi bahan bakar Hidrogen Peroksida jet pack itu. Sangat hebat.!

5. Military exoskeleton prototype



Military exoskeleton merupakan sejenis rangka luar bertenaga hidrolik dan boleh mengangkat hingga 100 kg benda untuk jangka waktu yang panjang dan boleh sambil mengelilingi suatu  kawasan. Rekaanya yang fleksibel memungkinkan pengguna untuk bergerak bebas kemana-mana sahaja. Tidak menggunakan joystick mahupun  keyboard! dikawal dengan menggunkaan deria manusia.

6. Flying Car



“Kereta terbang” ini disebut “The Highway in the Sky”. Teknologi ini dalam proses dan mungkin akan siap sepenuhnya dalam tahun ini.

7. Flying Saucer



Ini adalah model kenderaan udara yang terapung dengan bentuk cawan (mirip pesawat UFO ) yang dibuat oleh sebuah perusahaan di Amerika bernama Aesir.

8. Virtual Goggles



Teknologi telah membawa dunia virtual ke dalam komputer kita sejak sekian lama. Tapi, dunia virtual tersbut sekarang boleh disaksikan di rumah kita. Sebuah ekseprimen yang telah dilakukan selama beberapa dekad, sekarang telah menjadi satu kenyataan.!


Pada gambar di atas, wanita tersebut sedang menggunakan device berteknologi virtual bernama iWear VR920 dari perusahaan Icuiti. Alat itu boleh berfungsi sebagai output video juga sebagai gaming console.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...