Saturday 10 December 2011

Pejabat tercanggih di dunia

CANGGIH... bangunan syarikat Google.



GOOGLE memerlukan juruteranya mencetuskan idea pintar. Untuk membolehkan mereka berbuat demikian, suasana kerja seperti di rumah siri Big Brother dapat membantu.

Ibu pejabat syarikat enjin pencarian Internet terkemuka di London yang terletak di Victoria meliputi tiga tingkat. Bagaimanapun, minggu lalu, sebahagian daripada 350 kakitangannya mula bekerja di tingkat kejuruteraan yang disusun semula, dipanggil L4, antara pejabat paling canggih di dunia.


Bilik mesyuarat dilengkapi sofa bersegi ganjil, koridornya kelihatan seperti di dalam kapal angkasa Enterprise dan pekerjanya boleh bermain snuker dan permainan video ketika waktu rehat.

Foto


Foto

Naib Presiden Kejuruteraan Google, Nelson Mattos berkata: “Kami menggunakan khidmat jurutera terbaik dan paling pintar di Britain dan menempatkan mereka bersama dalam suasana yang mempunyai ciri kreativiti, santai dan paling menyeronokkan.


“Ketika Google merancang membina pejabat baru, mereka memulakannya dengan di atas kanvas kosong. Semua dinding diruntuhkan dan perabot dikeluarkan. Kemudian, impian memiliki pejabat yang unik diatur dan dijelmakan bagi memastikan kakitangannya berada di tahap kepuasan tinggi.” Jelas, idea menjadi bahagian terpenting untuk bekerja dengan Google dan pejabat baru itu memiliki ruang secukupnya untuk melakar idea itu kerana sebahagian dinding koridor dilengkapi dengan papan putih yang besar.


Ada juga gimnasium, bilik muzik kalis bunyi dengan dram dan gitar serta bilik permainan dengan meja snuker, konsol video dan sebuah televisyen besar.
Malah, pejabat Google itu turut menawarkan versi tersendiri taman Big Brother, lengkap dengan kerusi santai, permaidani yang menyerupai rumput serta sampan.


“Pejabat yang santai dan ganjil tidak menjejaskan kepintaran dan kebijaksanaan. Pengalaman kami membuktikan suasana selesa, terbuka dan seronok meningkatkan kreativiti dan keterbukaan.
Syarikat itu berminat menunjukkan bahawa pejabat mereka di London sangat penting dalam operasi globalnya. Kakitangannya bertanggungjawab mencipta sebahagian besar aplikasi popular Android dan iPhone.

Foto

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...