Friday 9 December 2011

Tempat tinggal berisiko tinggi



Tidak semua manusia bernasib baik untuk mendapatkan rumah yang selesa dan selamat. Kebanyakan manusia sebenarnya yang tinggal di kawasan yang berisiko tinggi dan tidak selamat.

Antara tempat tinggal di mana anda akan berfikir beberapa kali untuk menginap tapi terpaksa juga menginap:-





Dharavi in Mumbai, India






Mempunyai keluasan lebih 175 hektar di antara Mahim dan Sion,Dharavi telah muncul sebagai perkampungan setinggan yang terbesar di Asia menduduki penduduk yang melebihi 600,000. Dharavi merupakan tempat tinggal yang sesuai untuk seseorang yang inginkan rumah yang murah di tengah-tengah Bandar Mumbai yang mahal di mana anda boleh tinggal serendah US$4 sewa sebulan.









Dharavi juga merupakan tempat tinggal bagi pelbagai industri kecil-kecilan seperti industri tembikar, pakaian yang berwarna-warni, kulit dan barang-barang plastik. Amat mengejutkan apabila jumlah pendapatan bersih penduduk Dharavi berjumlah hampir 650 juta dolar Amerika. Tetapi Dharavi masih mengalami masalah bekalan air tidak mencukupi dan kemudahan tandas menjadi lebih teruk semasa banjir monsun. Persekitaran yang tidak bersih Dharavi menimbulkan ancaman yang serius kepada isu-isu kesihatan awam.




Rocinha – Rio de Janeiro, Brazil









Terletak di antara Conrado São dan Gávea daerah Rio de Janeiro, Maksud Rocinha ialah ladang yang kecil dalam Bahasa Portugis merupakan perkampungan setinggan yang terbesar atau "favela"di Amerika Selatan. Ditimbulkan di lereng bukit dalam tempoh satu kilometer dari pantai, Rocinha berasal sebagai shanti akan berubah dengan cepat ke dalam kejiranan perkampungan setinggan moden. Anda akan mendapati ia lebih baik daripada kebanyakan shanti yang lain kerana susun atur bangunan batu-bata, sanitasi, sistem paip dan lain-lain kemudahan mengikuti specifikasi kemudahan bandar.















Apa yang menjadikan Rocinha tempat yang berpotensi berbahaya untuk hidup adalah kelaziman perdagangan dadah yang ganas. Ini membawa kepada pertemuan tidak berkesudahan antara peniaga dadah dan polis, yang membawa kepada suasana berbahaya.Penduduk seramai 100,000 mempunyai keadaan miskin ekonomi dan kadar kematian yang tinggi. Lebih-lebih lagi,kedudukan Rocinha yang dibina di lereng-lereng gunung curam terdedah kepada tanah runtuh, banjir dan jatuh batu.







Kibera in Nairobi, Kenya












Kibera, yang bermaksud 'hutan' dalam Nubian merupakan rumah bagi satu juta penduduk yang dikenali kerana perkampungan setinggan yang terbesar di seluruh Afrika.Kebanyakan penduduk di sini adalah penyewa dengan tiada hak hidup dalam lumpur berdinding pondok yang dimiliki oleh tuan-tuan tanah yang telah mengosongkan Kibera. Di Kibera tiada tenaga elektrik dan tiada bekalan air bersih.Malah punca sumber air empangan yang digunakan di khuatiri mempunyai kuman atau virus jangkitan penyakit taun dan kepialu, diburukkan lagi oleh keadaan kumbahan yang dhaif. Terdapat ancaman meluas AIDS dan jumlah ketiadaan kemudahan perubatan kerajaan. Apa yang menjadi lebih teruk kehidupan umum Kibera ketersediaan minuman yang murah alkohol yang dipanggil 'Changaa'.










Berhadapan dengan pengangguran berleluasa, kebanyakan penduduk di daerah setinggan menjadi penjenayah,pemabuk dan perogol. Masalahnya ialah lebih teruk dengan adanya dadah dan kecenderungan murah menghidu gam.Hasilnya ialah peningkatan kadar kehamilan yang tidak diingini di kalangan kanak-kanak perempuan semua peringkat umur yang selalunya bertukar kepada pengguguran. Beberapa badan-badan amal dan gereja-gereja sedang berusaha ke arah kebaikan keadaan.




Sumber




lepak sambil layan rock kapak #

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...