Wednesday 14 December 2011

Pengasas Microsoft bina pesawat gergasi ke angkasa!






WASHINGTON 14 Dis. - Bilionair dan pengasas bersama Microsoft, Paul Allen, semalam mengumumkan rancangan untuk membina sebuah pesawat gergasi yang boleh melancarkan sebuah roket semasa berada di udara bagi membawa kargo dan manusia ke dalam orbit.

Ujian penerbangan pertama pesawat canggih yang akan dibina oleh syarikat baru Allen, Stratolaunch Systems hanya dijadual dijalankan pada 2015 dan pelancaran sebenar pada 2016, tetapi rakan kongsi dalam projek itu mendakwa kapal terbang tersebut akan mencetuskan revolusi dalam penerbangan ke orbit pada era selepas persaraan kapal-kapal angkasa Amerika Syarikat (AS).

Dengan menggunakan enam enjin jet Boeing 747, pesawat terbesar pernah dibina itu akan membawa sebuah roket yang dibina oleh syarikat SpaceX untuk melancarkan kargo, satelit dan suatu hari nanti membawa manusia ke dalam orbit rendah bagi mengelilingi Bumi, kata Allen.

Allen, 58, enggan mendedahkan kos pelaburannya, tetapi mengakui ia melebihi apa yang dibelanjakannya untuk SpaceShipOne, yang pada 2004 menjadi pesawat komersial pertama menamatkan penerbangan suborbit (kurang satu orbit) membabitkan kos kira-kira AS$25 juta (RM75 juta).

"Buat kali pertama sejak John Glenn, America tidak mampu menerbangkan angkasawannya sendiri ke angkasa lepas," kata Allen, yang merujuk kepada persaraan kapal-kapal angkasa AS pada tahun ini dan angkasawan pertama AS yang mengorbit Bumi dengan menaiki Mercury 7 pada 1962.

Beliau menyifatkan rancangannya itu sebagai tanda bermulanya perubahan radikal dalam industri pelancaran misi ke angkasa lepas.

Reka bentuk bagi jet gergasi tersebut yang lebar sayapnya melebihi panjang padang bola sepak kini sudah hampir ke peringkat akhir dan sebuah hangar sedang dibina di Gurun Mojave.

Rundingan sedang dijalankan mengenai lokasi untuk pesawat itu berlepas, kerana ia memerlukan landasan sepanjang 3,650 meter, yang biasanya boleh didapati di lapangan terbang yang besar dan di pangkalan tentera udara.

Pesawat itu akan menggunakan enam enjin jet 747, mempunyai berat kasar melebihi 544 tan dan lebar sayap melebihi 117 meter, menurut kenyataan akhbar.

Pengumuman Allen semalam menandakan kemasukan sebuah lagi syarikat dalam persaingan untuk menggantikan kapal angkasa AS dengan menawarkan alternatif yang disediakan oleh industri swasta bagi membawa manusia ke dalam orbit Bumi. - AFP

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...