Wednesday 14 December 2011

Penulis Tembak 2 lelaki, bunuh diri!



ROME 14 Dis. - Seorang penulis Itali berhaluan kanan menembak mati dua lelaki Senegal dan mencederakan tiga yang lain sebelum membunuh dirinya sendiri dalam kejadian tembakan di bandar Florence, semalam.

Menurut saksi, lelaki tersebut keluar dari sebuah kereta di sebatang jalan pasar di Piazza Dalmazia, utara bandar itu, lalu melepaskan tiga tembakan yang membunuh dua penjual jalanan warga Senegal dan mencederakan seorang lagi.

Penyerang terbabit yang dikenali sebagai Gianluca Casseri, 50, kemudiannya bergerak ke pasar San Lorenzo dan bertindak mencederakan dua lagi peniaga Senegal.

Menurut laporan berita, Casseri yang menggunakan pistol jenis Magnum Smith & Wesson, kemudiannya menembak dirinya sendiri selepas dikepung pihak polis.

Ekoran pembunuhan itu, kira-kira 200 warga Senegal yang marah bertindak berarak di seluruh bandar tersebut, hari ini, sambil melaungkan slogan "Malu' dan 'Perkauman'.

Beratus-ratus pendatang asing kemudiannya berkabung di depan gereja besar bandar itu.

"Hati bandar Florence menangis hari ini," kata Datuk Bandar Florence, Matteo Renzi dalam mesej Twitternya.

Beliau turut mengisytiharkan bandar itu untuk berkabung pada hari ini dan membiayai penghantaran pulang mayat mangsa ke Senegal.

"Saya fikir kejadian ini bukan saja melukakan hati masyarakat Senegal tetapi seluruh penduduk di bandar ini," katanya.

Menteri Kerjasama Antarabangsa dan Integrasi, Andrea Riccardi dan seorang imam Senegal akan menghadiri satu upacara berkabung di dewan bandar raya Florence hari ini. - AFP

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...